باخیش
چهارشنبه 5 مهر 1391
بؤلوم | یازار : ماكولو هاراي

داستان سارای

شرف ؛ پاكدامنی و آزادگی مهمترین عناصر شخصیتی یك دختر ترك آذربایجانی را تشكیل می دهند. این پاكدامنی و آزادگی نمودهای بسیار زیبایی در فولكلور و فرهنگ آذربایجان داشته است . یكی از اوج های بروز شرافت را می توان داستان «سارای» نامید.

«یكی بود یكی نبود، زیر گنبدكبود، در دشت پهناور مغان، ایلی زندگی می كردند كه روزگارشان با كشاورزی و دامداری می گذشت. عصر، عصر ظلم بود و دوره، دوره خان خاناتی... اهالی ده مجبور بودند كه بیشتر محصولات كشاورزی شونو به خان بدن، آخه زمینها همه مال خان بود و كشاورزها فقط مقداری از درآمدشون رو به عنوان حق الزحمه كارشون برمی داشتن.
در این ده، كشاورزی زندگی می كرد به اسم سلطان كه دختری زیبا و مهربون داشت؛ دختری كه هركس اونو می دید با خود می گفت كاش می دونستم كه خداوند این دختر زیبا رو قسمت كدوم مرد خوشبختی می كنه؟»

باخیش
چهارشنبه 5 مهر 1391
بؤلوم | یازار : ماكولو هاراي

انشای من

نام: كمال                              

كلاس: دبستان                         

موزو انشا: خارجی ها                         

پدرم همیشه میگوید "این خارجی ها الكی خارجی نشده اند. خیلی كارشان درست بوده كه توی خارج راهشان داده اند." البته من هم میخواهم درسم را بخوانم... پیشرفت كنم... سیكلم را بگیرم و بعد به خارج بروم. ایران با خارج خیلی فرق دارد. خارج از ایران خیلی بزرگتر است. من خیلی چیز ها راجب به خارج میدانم.

تازه دایی دختر عمه ی پسر همسایمان هم در امریكا زندگی میكند. برای همین پسر همسایمان امریكا را مثل كف دستش میشناسد. او میگوید "درخارج ادم های قوی كشور را اداره میكنند"

مثلن همین ارنولد كه رعیس كالیفرنیا شده است!! ما خودمان در یك فیلم دیدیم كه چطوری یك نفره زد چند نفر رو لت و پار كرد و بعد... البته ان قسمت های بی تربیتی فیلم را ندیدیم اما دیدیم كه چقدر زورش زیاد است. بازو دارد این هوا. اما ما در ایران هر چه ادم لاغر مردنی را میگذاریم مدیر بشود. خارجی ها خیلی پر زور هستند. همه شان بادی میل دینگ كار میكنند. همین برج هایی كه دارند نشان میدهد كارگرهایشان چقدر قوی هستند و اجر را تا كجا پرت كرده اند!

ما اصلن ماهواره نداریم! اگر هم داشته باشیم فقط برنامه های علمی ان را نگاه میكنیم. تازه من كانال های ناجورش را قلف كرده ام تا والدینم خدای نكرده از راه به در نشوند. این امریكایی ها بر خلاف ما ادم های بسیار مهربانی هستند و دائم همدیگر را بقل میكنند و بوس میكنند اما در فیلم های ایرانی حتا زن و شوهر ها با سه متر فاصله كنار هم مینشینند. همین كارها باعث شده امار تلاغ روز به روز بالاتر بشود.